Birgit in Zuid-Afrika

Roadtrippen to the max!

Vorige week heb ik binnen tien dagen een flinke 3000 kilometer gereden in onze chico. Ik heb namelijk een week vakantie gehad en deze ‘roadtrippend' doorgebracht. De kilometers heb ik gemaakt door twee keer de mooie Garden Route te rijden. Dit is de route langs de zuidkust van Zuid-Afrika die erg geliefd is onder toeristen. Maar waarom twee keer? Eerst ben ik in een lang weekend op pad geweest met de Genadendal groep en een paar dagen later met Rainer die mij een week is komen opzoeken. Verveelt dat dan niet, twee keer dezelfde route? Nog niet misschien! Heel wat uren op de weg en ik heb alleen maar genoten. I love roadtrippen!

Laat ik beginnen bij het weekend met de andere studenten. Donderdagmiddag zijn we vertrokken richting Mossel Bay. We hebben hier overnacht in een coupe in een stilstaande trein. Een wagon vol met stapelbedden en uitzicht op het strand en de zee, leuke ervaring! De volgende dag vroeg op want we zouden gaan sandboarden. Het miezerde die ochtend een beetje, maar blijkbaar was dit alleen maar goed voor de duinen die een stuk sneller worden wanneer ze een bietjie nat zijn. We kregen een helm op, een board onder onze handen geduwd en als echte ‘sandboarddudes' konden we gaan beginnen. Sandboarden is gewoon hetzelfde als snowboarden, maar dan -je raadt het al- in het zand. Om precies te zijn vond ons sandboard debuut plaats op de Dragon Dune, de hoogste sandboard duin van Zuid-Afrika. We zijn zittend op een bodyboard naar beneden gegaan, natuurlijk staand van de duinen geboard en we hebben wat wedstrijdjes gedaan. Dit alles ging nog best goed en ik heb er veel lol in gehad. Een good old stoeltjeslift was nergens te bekennen dus het omhoog lopen was flink bikkelen. Het leukste deel van onze sandboard ervaring vond ik toch wel het bodyboarden. Liggend op een board de Dragon Dune­­­­ af, super gaaf!
Helemaal onder het zand (het zat letterlijk tussen mijn kiezen) zijn we de auto in gestapt om naar de volgende bestemming te gaan: Knysna. Een stad waar veel te doen is, maar waar wij vooral genoten hebben van een verdiende warme douche, het knusse hostel en het gratis ontbijt. De volgende dag was het tijd voor het -letterlijk en figuurlijke- hoogtepunt van het weekend: de bungee jump! Een van de hoogste bungee van de wereld, de Bloukrans Bridge Bungy. Drie van de zeven studenten zouden gaan springen en de vier anderen helden op sokken zouden mee de brug op gaan om ze aan te moedigen. Om bij de bungeejump te komen moet je eerst over een loopbrug heen die onder de brug hangt. Oké, stel je voor: een enorme brug op belachelijke hoogte, een ijzeren smalle kooi waar je veel te goed doorheen kan kijken, drie schroeven waarmee de hele stellage aan elkaar vast zit, een ferme wind waardoor het allemaal een beetje wiebelt en een duizelingwekkende diepe ondergrond. Daar ben ik natuurlijk heel kalm overheen gelopen. Not! Brr, wat was dat eng zeg. Veel respect voor de gekken die ook nog eens van de brug afspringen.
Na dit avontuur zijn we naar Oudtshoorn gereden. Een stad midden in Klein Karoo, een gebied met woestijntemperaturen en veel struisvogels. We zijn op het terras gaan zitten en hebben hier van een lekker Zuid-Afrikaans wijntje genoten. Dit terras is wel net wat anders dan in Nijmegen op de Grote Markt. In plaats van mensen kijken hadden wij het uitzicht op een enorm meer met nijlpaarden waar af en toe een giraf of een olifant langs kwam lopen. Hallo Afrika! 's Avonds struisvogel gegeten om de volgende dag naar een farm te gaan vol met deze domme beestjes. Helaas durfde niemand het aan om op een ‘vogelstruis' te gaan rijden (sorry mama!) maar we hebben wel een struisvogel massage gekregen. Zes struisvogels die met hun gore warme nekken om je heen kroelen, verschrikkelijk (zie foto's).

Een dag later was het eindelijk tijd om Rainer op te gaan halen op het vliegveld. We hebben acht heerlijke dagen samen gehad waarin ik geprobeerd heb Rainer zoveel mogelijk van het mooie Zuid-Afrika te laten zien. We hebben onder andere in Kaapstad de Lion's Head beklommen met volle maan. Een keer per maand gaat heel Kaapstad deze berg op om eerst van de zonsondergang te genieten en vervolgens van het uitzicht van de full moon boven de magische moederstad. We zijn naar Knysna gereden en hebben daar het Elephant Park bezocht. Beetje bang voor wilde dieren was mijn eerste vraag aan onze persoonlijke gids of bezoekers wel eens gewond raken tijdens het aanraken van de olifanten. Een volmondige ‘ja' stelde me niet echt gerust. Gelukkig deden de olifanten dat wel. Niks is gelogen over those friendly giants, wat een lieve beesten! We hebben ze fruit gevoerd en ze van top tot teen geaaid en geknuffeld. Tussendoor hebben we in Mossel Bay en Plettenberg Bay van de Afrikaanse zon genoten op de populaire stranden. In Oudtshoorn hebben we een safari gedaan. De game drive bracht ons springbokkies, gnoe's, kudu's, nijlpaarden, een enorme buffel die 26 miljoen Rand waard bleek te zijn en veel giraffen die lekker dichtbij kwamen. Om Rainer ook nog even wat van het niet toeristische Afrika te laten proeven heb ik hem maandag een dag stage mee laten lopen en heeft hij een aantal patiënten en hun armoedige leefomstandigheden mogen ontmoeten. 's Middags het ons gebraai en toen was het alweer tijd om afscheid te nemen.

Nog belangrijk nieuws trouwens, Laurie en ik hebben een mijlpaal bereikt. We hebben voor het eerst in shorts stage gelopen. Fysiotherapie in blote benen, can life get any better? Het weer is hier nu eindelijk top. Elke dag veel zon en weinig wolken. Hier kan ik wel gewend aan raken!

Ik zal in mijn volgend verslag weer wat over mijn stage vertellen. Ook al laten de vakantieverhalen anders denken, er wordt hier nog steeds hard gewerkt. We hebben weer veel met de patiënten bereikt, maar daar is nu helaas geen ruimte meer voor.

Liefs aan iedereen!

Reacties

Reacties

Judith

Mijn god, wat een leven. Fijn dat jullie het met z'n tweetjes zo goed gehad hebben :-) .. Al vraag ik me wel af waarom er niet op een struisvogel gereden wordt, maar wel vol enthousiasme van de hoogste brug af wordt gesprongen haha! Dikke kus mij

Carla

Liever zittend op een struisvogel als een struisvogel die aan jou zit.........(al die vieze nekken)......

mariska

uh ik zocht het monster!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!