Birgit in Zuid-Afrika

Eerste indrukken

09-08-2012: KRAG

WE ZIJN IN ZUID-AFRIKA! Het besef dat we ver van huis zijn komt wel wat laat op gang.

Na een lange vlucht komen we om 13:00 aan in Kaapstad. Tijdens de vlucht hebben we al gemerkt dat onze blonde koppies opvallen. De stewardess vraagt onschuldig: β€˜Are you twins?'...

Op het vliegveld staan Karin, Lizelle en Paddy ons op te wachten en met het projectbusje gaan we met nog zes andere studenten richting Genadendal. Eerste indruk? Om eerlijk te zijn vallen me de zwarte mensen het meeste op. Het voelt nog een beetje alsof we op vakantie zijn voor een paar weken. Onderweg zien we ontzettend veel townships (de sloppenwijken van de zwarten). Ik had hier al veel over gehoord, maar toch ben ik geshockt. Wat leven hier nog veel mensen in extreme armoede! De krotten bestaan enkel uit golfplaten, tussen het vuil zijn kindjes aan het spelen en om elke township staat een groot hek. We rijden verder, kopen tussendoor met z'n allen even wat beddengoed, eten en andere benodigdheden, en na ongeveer twee uur rijden komen we uit in Genadendal. Een klein dorpje met een paar hele kleine winkeltjes, een middelbare en een basisschool en dat was het wel zo'n beetje. We zijn heel tevreden met ons huisje. Ieder een eigen slaapkamer, twee badkamers, een prachtig (roestend) bad, een fornuisje met oven en een flinke koelkast. Luxe toch? Het is alleen wel schrikbarend koud.

Het is inmiddels 18:00, ijskoud en al pikkedonker. De elektriciteit (krach) koop je hier in de winkel. Er is nog een heel klein beetje elektriciteit in ons huisje dus we durven amper een licht aan te zetten, laat staan te koken. Dit kan natuurlijk niet dus we lopen naar twee andere studenten verderop voor wat onderdak. Het is zo'n 200 meter lopen naar hen, maar onderweg worden we toch wel even bang. In het donker voelen we ons niet prettig en wanneer er een busje met Afrikaanse mannen stopt, een wilde hond achter ons aan komt rennen en we verder helemaal alleen op straat blijken te zijn is het even schrikken. Aangekomen bij de twee studenten zien we Lizelle en gaan we samen elektriciteit kopen. Helaas is de elektriciteit overal sold out, lekker dan.. Gelukkig kent Lizelle een vrouw die aan huis elektriciteit verkoopt. We gaan een onverharde weg op en stoppen bij een huisje waar als enige licht brandt. De vrouw doet een luik open en vanuit haar gebrekkige woonkamertje verkoopt ze ons elektriciteit. Pas nu dringt het echt tot me door dat we in een compleet andere wereld zijn. Met die gedachte zitten Laurie en ik nu verkleumd in onze woonkamer -we gokken op zo'n 5 tot 10 graden - met een kop thee, erg dankbaar voor elektriciteit.

P.s. Het Afrikaans is niet te verstaan.

P.s.s. De Afrikanen in het dorp zijn super vriendelijk. We worden veel bekeken en er wordt verschillende keren gevraagd of wij the new students zijn. Iedereen zwaait en begroet ons: het dorp komt ineens een stuk vriendelijker over dan 's nachts.

11-08-2012: CHICO

What?! Zon en hitte in Nederland, regen en storm in Zuid-Afrika?!

Het heeft hier vannacht heel hard gestormd en vandaag regent het al de hele dag. Het voelt bijna alsof we in Holland zijn... Terwijl Laurie een keer heeft uit kunnen slapen ben ik met een deel van de studentengroep naar Kaapstad gegaan voor onze auto's. Ja ja, we kunnen ons de trotse eigenaren van een prachtige witte Chico noemen (foto's volgen). We zijn zelf naar huis gereden vanuit Kaapstad wat nog een heel avontuur was. Links rijden, schakelen met links, haakse bochten nemen zonder stuurbekrachtiging, de kuilen in de weg ontwijken en ook rekening houden met het drukke verkeer in de stad: HEFTIG! Het ging nou niet bepaald foutloos, maar we zijn inmiddels weer in ons dorpje aangekomen. Vanavond gaan we met alle studenten van Genadendal hier eten en morgen gaan we naar een spa (warmte!).

Liefs uit Zuid-Afrika

Justin

Hey Birgit
Wat gaaf jou/jullie verhalen te lezen. Ik hoop dat jullie snel kunnen wennen aan de barre en nieuwe wereld. Heel veel plezier en tot je volgende verhaal

pia vanels

Hey Birgit,

Je zit echt in een compleet andere wereld zeg!
Heel veel succes we blijven je volgen.

groetjes,
Pia enfamilie

Steffi

Hee Bib,

Leuk om je eerste ervaringen te lezen! Klinkt alsof je wel even moeten wennen (vooral aan de kou, arme jij!), maar dat komt vast snel goed! Ben je al begonnen met stage? Ik hoop dat je internet goed genoeg is om snel veeeel foto's te uploaden. Ben benieuwd naar je ervaringen de komende weken!

Dikke kus